fbpx
Hero Image

Το «σουηδικό μοντέλο» – Τι συμβαίνει στην προσχολική εκπαίδευση

Τα νηπιαγωγεία στη Σουηδία προσφέρουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά ηλικίας 1-6 χρόνων. Το σουηδικό αναλυτικό πρόγραμμα εστιάζει ιδιαίτερα στο κομμάτι της ανεξαρτησίας των παιδιών, καθώς βασικό μέλημα των εκπαιδευτικών είναι τα παιδιά να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση και αυτονομία. Η λειτουργία του σουηδικού Νηπιαγωγείου βασίζεται στο ελεύθερο παιχνίδι, καθώς οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν να δημιουργούν το κατάλληλο περιβάλλον και ερεθίσματα, ώστε κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού τα παιδιά να το εκμεταλλευτούν ανάλογα με τις ανάγκες τους. Επίσης, μεγάλο μέρος του ελεύθερου παιχνιδιού λαμβάνει χώρα καθημερινά σε εξωτερικούς χώρους, κοντά στη φύση, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Έμφαση, επίσης, δίνεται και στη λειτουργία των παιδιών σε μικρές ομάδες, στην ισότητα των φύλων, στις δημοκρατικές διαδικασίες και στο φυσικό περιβάλλον.

Η δομή του νηπιαγωγείου

Θα λέγαμε, αρχικά, ότι ποικίλλει ανάλογα με τους στόχους που βάζει σε προτεραιότητα το σχολείο, καθώς και τον δήμο και τη χρηματοδότησή του και, φυσικά, τον τρόπο οργάνωσής του από διευθυντή-ντρια και εκπαιδευτικούς. Ένα τυπικό σχολείο έχει, συνήθως, 4 τάξεις: 1 – 2,5 ετών, 2,5 – 3,5 ετών, 3,5 – 4,5 ετών και 4,5 – 5,5. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, οι εκπαιδευτικοί προτιμούν να δημιουργούν τάξεις με μεικτές ηλικίες.

Η αναλογία ενηλίκων – παιδιών είναι 1 προς 6, οπότε σε μία τάξη περίπου 20 παιδιών υπάρχει ένας ή μία νηπιαγωγός (förskollärare) και δύο βρεφονηπιοκόμοι (barnskötare) σε ρόλο βοηθών. Προκειμένου να διατηρηθεί η παραπάνω αναλογία, σε περίπτωση απουσίας ατόμου από το μόνιμο προσωπικό, η διεύθυνση καλεί αναπληρωτές-τριες (vikarie).

Οι νηπιαγωγοί είναι υπεύθυνοι για την τάξη και την ομαλή ροή της καθημερινότητας, καθώς και για το παιδαγωγικό κομμάτι. Οι ευθύνες τους αφορούν κατά βάση στο παιδαγωγικό κομμάτι. Παράλληλα, οι βοηθοί αναλαμβάνουν το κομμάτι της ανατροφής των παιδιών, καθώς είναι υπεύθυνοι για τις φυσικές ανάγκες των παιδιών (φαγητό, τουαλέτα, ρουχισμός) και τη δημιουργική απασχόλησή τους, ενώ πολλές φορές θα αναλάβουν και καθήκοντα καθαριότητας του σχολείου. Συνήθως, και οι βοηθοί θα ασχοληθούν με οργανωμένες παιδαγωγικές δραστηριότητες, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό, περίπου μία φορά τον μήνα. Ωστόσο, το μοίρασμα των ρόλων διαφέρει ανάλογα με το σχολείο και τον τρόπο οργάνωσής του.[…]

Πηγή: alfavita

[Mini College, δίγλωσσος παιδικός σταθμός & νηπιαγωγείο, Κηφισιά]